Zwemverbod Harlingen hypocriete zaak?

waterverboddonderdag 14 juli 2016 16:24

Tijdens de laatste raadsvergadering voor de vakantie stelde Marga Liefting namens de ChristenUnie wederom een vraag aan wethouder Leroy aangaande het scala aan verbodsbordjes welke er uitsluitend in de wijk Groot Ropens geplaatst zijn..

Fractievoorzitter Liefting vroeg de wethouder om "kort en duidelijk aan te geven waar de jeugd van Harlingen tijdens de aankomende warme dagen binnen Harlingen buiten mag zwemmen". Het anwoordt van de wethouder was wel duidelijk maar niet kort. Na een inleiding van ettelijke minuten verwees de wethouder de jeugd om in zee te zwemmen..

Op de vraag van Liefting of dat niet hypocriet was nu het evenement Cityswim waaraan vele volwassenen meedoen schijnbaar wèl is toegestaan vertelde wethouder Leroy dat het College een vrijstelling mag verlenen en dat hier ook had gedaan. Volgens de ChristenUnie riekt dat naar willekeur en straalt wel degelijk hypocriet gedrag uit.

Omdat er niet verder doorgevraagd mag worden tijdens het vragenhalfuurtje stokte het gesprek hier. Toch is de ChristenUnie van mening dat dit een ongewenste en kindonvriendelijke uitstraling van de Gemeente Harlingen geeft die niemand ambieert.

Volgens Liefting is het probleem onstaan door een ongelukkige samenloop van omstandigheden.

"Het geval wil dat het geheugen van het College niet is aangesproken toen zij enkele maanden geleden tegen de in 2006 vastgelegde afspraken in de laatste groene strookjes gras vol in de rozen struiken zette". Het betreft hier een open zenuw en daar had de wethouder schijnbaar geen weet van.

Volgens haar heeft zij in de raad van 23 maart nog de bevestiging van de wethouder gekregen zoveel mogelijk belanghebbenden uit 2006 erbij zou betrekken maar bleek de perceptie van de wethouder wie belanghebbend waren vooral te bestaan uit een buitensluit techniek waarbij zo weinig mogelijk mensen werden uitgenodigt. Zwemplekken gelden voor alle Harlingers en daarom zou een brede openbare bijeenkomst zelfs meer recht hebben gedaan aan het draagvlak. Hier is uiterst selectief met de uitnodigingen omgegaan en dan krijg je onvrede. Ook de voorzitter van de buurtvereniging(die toch een brede groep mensen vertegenwoordigt) bleek en blijkt niet welkom.

Volgens Fractievoorzitter Liefting is de enige juiste weg voor de wethouder om de situatie terug te brengen in de staat waar de afspraken van 2006 op rustten...wordt vervolgd

Archief > 2016 > juli